Jälleen Johtajapäivillä!

Pohjoismaisille johtajapäiville matkattiin jälleen kahden vuoden tauon jälkeen. Nordic Leader training 2020+1 järjestettiin 1.-3.10.2021 Tanskan Kongens Lyngbyssä. Suomesta matkaan lähti 14 samoajaikäistä, vaeltajaikäistä tai aikuista johtajaa Vantaalta, neljästä eri lippukunnasta. Syksyn 2020 johtajapäivät peruttiin koronan vuoksi, mutta nyt matkustaminen oli jälleen mahdollista, tietyin ehdoin. Korona oli harventanut lentojen määrää ja pitkittänyt lentokentälle varattavaa aikaa, mutta itse matkustaminen sujui hyvin. Lensimme Tanskaan Finnairilla, ja palasimme SAS:n lennolla. Lentokentällä ja lennoilla viihdyttiin ajan hengen ja vaatimusten mukaan maskit naamalla. Tanskassa rajoitukset olivat jo poistuneet, eikä maskeja lentokentän ulkopuolella enää näkynyt. Mekin riisuimme maskimme junamatkalla. Kentältä Lyngbyhyn oli vajaan tunnin matka metrolla, junalla ja paikallisjunalla. Koko matka hoitui yhdellä kuuden vyöhykkeen lipulla henkilöä kohti, ja kaikki liput pystyttiin ostamaan kätevästi ja mobiilisti kännykällä.

Perille päästyämme oli jo pimeä ja Lyngbyssä meitä tultiin vastaan paikallisjunalle Breden asemalle, ja johdatettiin kävellen pieneen puistoon, jossa majoituimme järjestäjien pystyttämissä teltoissa. Viikonlopun tukikohtana oli puistossa oleva suunnistajien ja metsästäjien yhteisötalo, jonka pihamaalla tai sisätiloissa syötiin ja vietettiin ilta-aikaa. Kokonaisuudessaan paikalla oli arviolta vajaa nelisenkymmentä pohjoismaista partiolaista lisäksemme Ruotsin Huddingesta, Norjan Askimista ja Tanskan Lyngbystä. Ensimmäisen illan ohjelmassa oli iltapalaa ja pelejä, sekä tietenkin vanhojen ystävien tapaamista ja kuulumistenvaihtoa, sekä uusiin ystäviin tutustumista kahden vuoden tauon jälkeen. Iltapalalla nautimme perinteistä tanskalaista ruokaa: hot dogeja.

Lauantaina yhteinen Nordtreff-lippu nostettiin hieman pusikoituneeseen salkoon, ja aamiaisen jälkeen yhdeksältä lähdettiin liikenteeseen ja päivän ohjelmaan järjestäjien vuokraamilla fillareilla. Tanska on pyöräilyn luvattu maa, joten pyöräilyreitit olivat sujuvat ja selkeät. Liikuimme yhdessä koko porukan kanssa pitkässä letkassa. Ensimmäisellä rastilla jakaannuimme neljään ryhmään, kussakin ryhmässä oli edustajia kaikista maista. Päivän rastien teemat liittyivät sähköön ja magnetismiin.

Ensimmäisellä rastilla rakensimme automaattisesti liikkuvat harjat juuresharjasta, moottorista, paristosta sekä irtonenästä ja -silmistä. Toisella rastilla rakensimme paperista talot, joiden sisälle tuli valaistus, lisäksi muilla rasteilla teimme erilaisia sähkömagnetismiin liittyviä testejä. Rastit olivat eri lippukuntien partiokoloilla, tai mielenkiintoisissa kohteissa, kuten teknillisen yliopiston pihassa. Oli hienoa nähdä useita erilaisia partiotaloja mm. Sorgenfrin kirkon vierellä toimivalla lippukunnalla ja 3. Lyngby gruppe -lippukunnalla oli suuret ja hienot partiokäytössä olevat talot pihoineen ja nuotiopaikkoineen. Jälkimmäisellä partiotalolla söimme tanskalaisen lounaan, joka koostui erityisesti leivästä ja sille tulevista erilaisista päällisistä. Päivän mittaan pyöräilyä tuli useita kilometrejä, maasto onneksi oli melko tasaista ja kaupunkimaisema idyllistä. Päivä oli pilvinen mutta lämmin, aamupäivän pienet sadekuurot eivät juuri haitanneet. Lokakuiset lämpötilat Tanskassa olivat päivällä noin 15-17 astetta ja öisinkin vain hieman viileämpää. Suomen jo viileämpiin säihin verrattuna sää tuntui liki kesäiseltä.

Koko päivän pyöräreissulta palattiin tukikohtaamme noin neljän maissa välipalalle, ja lähikaupasta haettiin myös herkkuja mukaan. Illallinen nautittiin puoli seitsemän maissa ja pääruoan jälkeen siirryttiin iltanuotiolle. Nuotiotulen lisäksi nautimme perinteisistä esityksistä, sketseistä, lauluista ja laululeikeistä. Jälkiruokana tämän jälkeen oli hedelmä-suklaarata sisällä pitkän pöydän äärellä. Jokainen otti haarukkaansa palan hedelmää, jonka kastoi suklaakippoon ja söi. Tätä jatkettiin pöydän ympärillä kiertäen. Ilta jatkui vapaamuotoisesti, ja johonkin aikaan myös yö saapui telttoihin.

Nordic Committee kokoontui erikseen ja teki päätöksiä mm. tulevan vuoden päivämääristä ja järjestäjävastuista. Tulossa on Cyber 4-Kamp 29. tammikuutta 2022 ja 5 Kamp 20.-22. toukokuuta. Ensi syksyn johtajapäivät järjestää Huddinge Ruotsissa, ja seuraava Nordtreff-leiri tulee olemaan vuonna 2024.

Sunnuntaiaamuna aamiaisen ja lipunnoston jälkeen ideoitiin ryhmittäin eri tapoja käyttää elektroniikkaa, esim. kännyköitä osana partio-ohjelmaa. Qr-koodit, valokuvat, sijaintitiedot, someryhmät – miten tätä kaikkea voisi hyödyntää osana partio-ohjelman toteuttamista? Kaikkia ryhmien ideoita emme päässeet kuulemaan, kun meidän suomalaisten piti jo lähteä paluumatkalle ja kohti lentokenttää vähän muita aiemmin.

Paluu kotimaahan sujui hyvin: paikallisjuna, juna, metro, maskit takaisin naamalle, lentolippujen tulostus automaatista, rinkkojen tiputus lähtöselvitykseen ja turvatarkastuksen kautta lähtöportille.