Nordtreff 2024 leirimatka Norjaan

Vantaan Partiokannuksen matka pohjoismaisten ystävyyslippukuntien yhteiselle kesäleirille, Nordtreffille Norjaan toteutui kesä-heinäkuun vaihteessa. Nordtreff järjestetään noin 4-5 vuoden välein vuoroin kussakin Pohjoismaassa.

Mukaan leirimatkalle starttasi yhteensä 101 vantaalaista partiolaista, joista muutama omilla kyydeillä, ja yli 90 yhteiskyydillä. Leirimatkalaiset edustivat yhteensä 12 vantaalaista lippukuntaa. Leirille matkustettiin kahdella bussilla ja Turku-Tukholma väli molempiin suuntiin päivälautoilla. Matkaan lähdettiin varhain perjantaiaamuna 28.6. kello viiden aikaan Jumbon parkkipaikalta. Ensimmäinen etappi oli Turussa, jossa siirryimme laivaan. Päivä sujui laivalla merellisissä maisemissa, toisiin tutustuessa, hyteissä levätessä ja yhteisessä buffet-pöydässä. Illalla Tukholmassa siirryimme jälleen busseihin ja jatkoimme matkaa kohti Nordtangen -leiripaikkaa, joka sijaitsi Norjan Granissa, noin 50km Oslosta pohjoiseen.

Parin pysähdyksen taktiikalla saavuimme aamuyöllä lähelle leirialuetta, jossa nukuimme vielä aamuyön tunnit bussissa, ja herättyämme keittelimme vedet aamupuuroihin. Sitten olimmekin valmiit siirtymään leirille! Kalustoautomme matkasi hieman eri tahtiin, jotta kuskit saivat ajaa päiväsaikaan, ja nukkua öisin, ja he olivat perillä jo perjantai-iltana, ja meitä valmiiksi vastassa leirialueella. Varsinainen leiri alkoi lauantaina 29.6. ja jatkui lauantaihin 6.7. saakka. Koko leirillä oli noin 370 partiolaista suomen lisäksi Ruotsin Huddingesta, Tanskan Kongens-Lyngbystä ja Norjan Indre Østfoldista.

Suomalaisista leiriläisistä reilu 30 osallistui kaikista pohjoismaista yhteisesti muodostettuun 16-25 vuotiaiden Rover-alaleriin. Rover-leiriläiset majoittuivat yhdessä, valmistivat ruokansa ja osallistuivat ohjelmaan omalla joukollaan. 12-15 vuotiaat ja yli 25 vuotiaat johtajat muodostivat leirillä oman suomalaisten alaleirin. Aikuisia suomalaisia leirillä oli mukana 17 henkeä, mikä olikin erittäin tarpeellista, kun nuoret johtaja leireilivät Rover-leirissä. Mukava joukko joka myös tutustui toisiinsa leirioloissa. Mukana oli myös muutama vähän nuorempi vanhempansa mukana.

Ensimmäisen päivän tehtävänä oli pystyttää teltat, keittiö ja katokset, ja tehdä leiristä oman näköisemme. Leiriportin ja ruokapöytien rakentamista jatkettiin aina sopivissa väleissä vielä seuraavanakin päivänä. Omassa alaleirissä majoituttiin, tehtiin ruokaa ja syötiin. Ohjelmiin ja alaleirimme yhteisiin puuhiin osallistuttiin leirivartioina. Johtajien ja aikuisten roolina oli leirin peruselämän pyörittäminen, kuten leirikeittiön ruoanlaitto, tiskivesien huolehtiminen, sekä osallistuminen leirin ohjelma pisteiden toteuttamiseen ja vartioiden ohjaamiseen.

Leirin teemana oli “to Space”, ja leirin päivittäinen ohjelma koostui erilaisista avaruuteen liittyvästä tekemisistä ja ohjelmapisteistä. Niihin osallistuttiin oman leirivartion kanssa. Leirillä tehtiin mm. Nordtreff-rannekkeet, melottiin, tutustuttiin avaruusmateriaaleihin ja aurinkokuntaan, rakennettiin vartion kanssa avaruusalus sekä vesipulloraketit, jotka leirin lopulla ammuttiin matkaan. Iltaisin ohjelmassa oli mm. tulopäivänä yhteinen iltaohjelma, muina pelattiin lentopalloturnausta, katsottiin avaruusleffoja, ja tanssittiin ulkoilmadiscossa. Suomalaisina veimme tietenkin mukanamme telttasaunan, jota lämmitettiin joka päivä, myös muiden leiriläisten käyttöön. Uimaan pääsi myös.

Leirin neljäntenä päivänä kaikki leiriläiset lähtivät haikille, yön yli kestävälle pienelle vaellukselle lähiseudulle. Osa haikeista oli vaativia, osa kokemuksen mukaan liiankin helppoja, mutta kaikille kuitenkin mahdollisuus nähdä muutakin kuin leirialuetta.

Viimeisenä kokonaisena leiripäivänä leiriläiset johtajineen pukeutuivat ideoimiinsa avaruusasuihin, ja leirialueella seikkaili monenlaista hahmoa. Samana päivänä ennen iltaohjelmaa syötiin päivällinen koko leirin yhteisellä piknikillä, jonne jokainen leirikeittiö myös valmisti osan ruoista. Jokainen leiriläinen sai leiriltä leirimerkin, johon oli mahdollista hankkia suurempi laajennusosa erilaisia tehtäviä tekemällä, mm. tutustumalla muun maalaisiin partiolaisiin, hoitamalla tiskivuoroja tai tekemällä pieniä palveluksia. Hyvä kannustin pysyä aktiivisena ja huolehtia myös itse, että leiristä sai kaiken irti!

Paluumatkalle lähdettiin lauantaina aamupäivästä, ja siihen valmistauduttiin jo perjantaina purkamalla mahdollisimman paljon telttoja kokoon, pakkaamalla rinkat ja siirtämään ne teltoista jo valmiiksi katosten alle, ja nukkumalla tiiviimmin pystyyn jääneissä teltoissa. Kymmenkunta suomalaista nukkui laavulla järven rannalla. Paluumatka olikin bussikuskien ajoaikojen ja aikataulun palapeliä. Suuntasimme yöksi Huddingessa sijaitsevalle Ådalenin partiomajalle. Ennustetun mahdollisen myrskyn vuoksi majoituimme kaikki sisätiloihin tai piharakennuksen katoksen alle, eikä telttoja pystytetty. Myrsky jäi onneksi vain sateeksi! Yö oli tiivis ja tunnelmallinen. Aamulla pakkasimme makuupussit kokoon ja siivosimme kämpän ja jälkemme ja bussit tulivat noutamaan meidät puolen tunnin matkalle kohti Tukholmaa ja aamun lauttaa.