5-Kamp 2024

Millaista pohjoismaista yhteistyötä vantaalaiset partiolaiset oikein tekevät? Lue mitä kaikkea tämän vuoden 5-Kamp piti sisällään!

Perjantai 24.5.

Vuonna 2024 suosittu Pohjoismainen 5-ottelu eli 5-kamp pidettiin aurinkoisessa Ruotsin Huddingessa 24.-26.5. Tällä kertaa syksyn tiukoista karsinnoista mukaan valikoituivat Erämetsojen kaksi tarpojaryhmää: Mettäihmiset ja Skill issue.

Matka alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä perjantaina iltapäivällä. Pakkasimme rinkat lentomatkaa varten pakkauspusseihin, veimme ne erikoismatkatavaroiden hihnalle ja siirryimme turvatarkastukseen. Olimme portilla noin 30 min ennen koneeseen nousua. Lentomatka sujui hyvin innostuneissa merkeissä. Laskeuduimme Tukholmaan Arlandan lentoasemalle paikallista aikaa klo 15:55.

Arlandasta alkoi jännittävä matka kohti Huddingea. Yllätykseksemme junat eivät kulkeneet lentoasemalta asti käynnissä olevan remontin takia. Kuljimme siis bussiyhteydellä lähimmälle käytössä olevalle juna-asemalle Märstaan. Märstassa pääsimme sujuvasti junan kyytiin ja matkasimme reilun tunnin verran Huddingeen.

Olimme perillä hyvissä ajoin. Ehdimme kierrellä Huddingessa parin tunnin ajan ennen kisapaikalle siirtymistä. Ajankuluksi kiertelimme kaupoissa, söimme piknik-henkisen puistolounaan ja leikimme partioleikkejä.

Kahdeksan aikoihin illalla paikallinen matkanjärjestäjä tuli hakemaan meidät autolla kisapaikkana toimivalle Gladön partiomajalle. Lastasimme rinkat peräkärryyn ja hyppäsimme autojen kyytiin. Perillä pystytimme telttoja itsellemme ja valmiiksi myöhemmin yöllä paikalle saapuville tanskalaisille. Lisäksi nautimme ruotsalaiseen tapaan iltakahvit (kvällsfika) ja voileivät.

Lauantai 25.5.

Lauantai alkoi jännittävissä merkeissä. Heräsimme ajoissa, söimme aamupuuroa ja saimme ohjeet tulevaa kilpailua varten. Suomalaiset johtajat jakautuivat kisarasteille yhdessä muista maista tulevien johtajien kanssa. Kisajoukkueet saivat kartan, jonka mukaan kisarasteja tulisi kiertää.

Rasteja oli perinteiseen tapaan viisi; tulenteko, suunnistus, kädentaidot, ensiapu ja yllätys. Yllätysrasti oli tänä vuonna mielenkiintoinen avaruudesta ja Star Wars –elokuvista tietoa sisältävä muistipeli! Rastit olivat kaikki monipuolisia ja haastoivat kisaajia sopivasti. Tulentekotehtävä tehtiin viimeisenä, kaikki joukkueet samaan aikaan piirissä. Tehtävänä oli katkaista sytytettävän tulen yläpuolelle viritetty naru.

Kisan päätyttyä rauhoituimme viettämään saunailtaa yhdessä uusien pohjoismaisten tuttavuuksiemme kanssa. Eri maiden kisavartioiden nuoret verkostoituivat ja pääsivät viettämään aikaa yhdessä rennoissa merkeissä. Opetimme mm. Norjalaisia partiolaisia saunomaan suomalaiseen tyyliin! Pääsimme myös pulahtamaan paikalliseen Gladö-järveen useita kertoja.

Illalla vuorossa oli vielä iltanuotio, johon jokainen kisapäivään osallistuva maa pääsi suunnittelemaan yhden aktiviteetin. Leikimme, lauloimme kaikille pohjoismaisilla kielillä ja nautimme sketseistä.

Sunnuntai 26.5.

Sunnuntaina heräsimme aikaisin, söimme aamupalan ja pakkasimme tavarat kotimatkaa varten. Ensimmäisenä vuorossa oli jännittävä kisatulosten julkaisu ja palkintojen jako. Suomalaisten kisaajien jännitys oli käsin kosketeltava. Iloksemme saimme voiton Erämetsojen Mettäihmiset -ryhmälle. Onnittelut!

Pääsimme vielä ennen lounasta melomaan Gladö-järvelle. Ihailimme meloessa hulppeita järven rannoille rakennettuja ruotsalaisia kesähuviloita ja nautimme hetkistä uusien ystäviemme kanssa.

Saimme tehdä itsellemme lounaaksi voileipiä kotimatkaa varten. Pakkasimme leivät päiväreppuihin ja hyppäsimme autoon, joka palautti meidät Huddingen keskustaan. Huddingesta otimme seuraavan junan Tukholman keskustaan.

Meillä oli Tukholmassa muutama tunti aikaa kierrellä kaupoilla ja syödä puistossa ennen paluuta Arlandan lentokentälle. Kisaajat pääsivät ostamaan matkamuistoja ja tuliaisia kotiin vietäväksi. Sää Tukholmassa oli ihanan kesäinen.

Lopulta palasimme perjantailta tuttua reittiä Märstan kautta Arlandan lentokentälle. Lentokentän suuruus hämmästytti kaikkia. Veimme rinkat tuttuun tapaan erikoismatkatavaroihin pakkauspusseissa, läpäisimme turvatarkastuksen ja siirryimme portille odottamaan koneeseen nousua. Lentomatka Helsinki-Vantaalle sujui väsyneissä, mutta todella iloisissa merkeissä.

Helsinki-Vantaalla odotimme, että kaikki saivat rinkkansa takaisin ruumasta ja julistimme kisamatkan päättyneeksi. Jokainen lähti kotiin parhaaksi näkemällään tavalla.

Teksti ja kuvat: Ella-Maria Räsänen

Kisamatkan mahdollisti Suomalais-ruotsalaiselta kulttuurirahastolta ja Folke Bernadotten muistosäätiöltä saadut avustukset.